Blackbird ApS – Standard betingelser
Maj 2025
- Blackbird Coffee ApS (Blackbird) forpligter sig til levering af ydelserne fastsat i ’Aftale på kaffeløsning’ (forsiden), f.eks. maskiner, tilbehør, kaffe, og service. Er der indgået en leasingaftale anses denne aftale som et supplement til leasingaftalen. Kunden er forpligtet til straks at underrette Blackbird, hvis der sker ændringer i kundens forhold, der kan have betydning for samarbejdet, f.eks. adresseændring eller ferieluk.
- Blackbird er ikke erstatningsansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtigelser, hvis Blackbird kan godtgøre, at dette skyldes en hindring udenfor Blackbirds kontrol. Som Force Majeure betragtes bl.a. samfundskritisk sygdom, krig, oprør, import- eller eksportforbud eller andre offentlige indgreb, naturkatastrofer, hærværk, tyveri, svigtende energiforsyning, nedbrud af kommunikationslinje, konfiskation af midler, manglende, forsinkede eller væsentlig fordyrende leverancer fra underleverandører, strejke eller en anden tilsvarende ekstraordinær begivenhed, der ligger udenfor Blackbirds rimelige kontrol. Blackbirds forpligtigelser suspenderes indtil det tidspunkt, hvor Blackbird igen er i stand til at opfylde sine forpligtigelser.
- Udstyr er Blackbirds ejendom. Kunden må ikke disponere over udstyret i strid med Blackbirds ejendomsret. Typebetegnelser, fabrikationsnumre og lignende, der tjener til identifikation af udstyret, må ikke fjernes. Blackbird har til hver en tid ret til at besigtige og afprøve udstyret. Udstyret må ikke fjernes fra Kundens forretningssted eller ændres, omdannes, fremlejes eller på anden måde overlades til tredjemand uden Blackbirds forudgående skriftlige samtykke.
- Alle priser er i danske kroner og ekskl. moms. Ydelser fra Blackbird faktureres 1 år forud. Betalingsbetingelser er 5 dage netto, herefter beregnes 2% rente pr. måned. Ved manglende betaling opkræves et kompensationsgebyr på 310 kr. samt eventuelle rykkergebyrer på 100 kr. pr. rykker, jf. rentelovens §9b. Regninger tilmeldes leverandørservice. Såfremt betaling sker på anden måde, pålægges et gebyr på 125 kr. pr. betaling.
- Aftale om kaffeløsning inkluderer de på forsiden aftalte kilo kaffe, kakao, og mælkepulver som minimum forbrug pr. måned. Forbrug udover de aftalte mængder pr. måned afregnes til den aftalte koppris. En kop kaffe defineres som 8 gram kaffe pr. kop så der beregnes 125 kopper kaffe i et kilo kaffe. En kop kakao defineres som 20 gram kakao pr. kop så der beregnes 50 kopper i et kilo kakao. Forbrugsvarer leveres typisk for et kvartal ad gangen. Kunden er ikke berettiget til at reducere beholdningen eller på anden måde undgå forpligtelser i aftalen.
- Kunden skal hurtigst muligt meddele Blackbird om fejl eller mangler i leverancer. Blackbird er forpligtet til at udbedre faktiske eller retslige mangler inden for 4 uger efter modtagelse af en reklamation, herunder ombytte produkterne med et tilsvarende produkt. Udbedring inden for 4 uger betragtes ikke som væsentlig misligholdelse.
- Blackbird eller en af Blackbirds partnere installerer udstyr efter nærmere aftale med Kunden. Installationen omfatter ikke EL eller VVS-arbejde medmindre andet er aftalt. Hvis Kunden ikke har gjort klar til installation, er Kunden forpligtet til at betale Blackbirds udgifter til opsætning, udbedring og klargøring, der går udover det af Blackbird fastsatte opsætningsgebyr. Er installation ikke mulig grundet Kundens forhold, er Blackbird berettiget til at opkræve et gebyr for forgæves installation. Gebyrer og priser fremgår af den til enhver tid gældende prisliste (www.blackbirdcoffee.dk/prisliste).
- Blackbird eller en af Blackbirds partneres levering af ydelser iht. Aftale på kaffeløsning er betinget af, at stationært udstyr er placeret på det af Blackbirds godkendte installationssted.
- Blackbird Coffee overvåger og gemmer data om aktivitet og helbred på alle vores maskiner med henblik på at optimere kundeoplevelsen. Herunder forbrugsdata for at kunne sende nye forbrugsvarer, inden Kunden løber tør, og data på vedligeholdelse for at kunne supportere Kunden bedst muligt.
- Blackbird forbeholder sig retten til at regulere priser og tillæg to gange årligt. Desuden forbeholder Blackbird sig ret til at regulere for ændringer i offentlige afgifter. Varslingen af væsentlige ændringer vil ske på faktura,e-mail, SMS eller via almindelig post. Uvæsentlige ændringer kan varsles på hjemmesiden. Ved væsentlige ændringer har kunden ret til at gøre indsigelse mod ændringen inden for 60 dage fra modtagelsen af varslingen. Indsigelser skal fremsættes skriftligt til Blackbird. Hvis kunden gør indsigelse, vil aftalen fortsætte på de hidtidige vilkår, indtil parterne har opnået enighed for ændringen, eller aftalen opsiges i overensstemmelse med betingelserne herfor. Hvis kunden ikke gør indsigelse inden for den angivne frist og betalingen sker efter ændringens ikrafttræden, anses dette som accept af ændringen.
- Ved driftsstop foretages service af Blackbird eller en samarbejdspartner normalt indenfor 12 arbejdstimer, placeret i tidsrummet 08:00 – 15:30 mandag til fredag. Service inkluderer arbejdsløn, evt. kørsel og reservedele. Service er inkluderet i kopprisen medmindre servicebehovet er opstået, fordi det leverede udstyr ikke benyttes og vedligeholdes i overensstemmelse med forskrifterne og instrukser angivet i instruktionsbøger og andet udleveret materiale. Eksempler herpå er hærværk og brand, fremmedlegemer i kaffemøllen, eller manglende rensning og afkalkning (eller kalkfilterskift), tømning af spildbakker, grumsspand og instantbeholdere, eller manglende mælkerengøring som skal udføres dagligt. Udførte services, som ikke er inkluderet i kopprisen, faktureres separat i henhold til Blackbirds til enhver tid gældende prisliste.
- Blackbird er kun ansvarlig for erstatning i overensstemmelse med ufravigelige bestemmelser i produktansvarsloven for defekter i udstyret, hvis det kan påvises, at defekten skyldes fejl eller forsømmelser fra Blackbirds side, som ikke burde være blevet afværget gennem kundens kontrol. Blackbird er dog ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder drifts- og avancetab, forårsaget af eller påført af defekt udstyr. Hvis Blackbird pålægges produktansvar over fortredjepart, skal kunden holde Blackbird skadesløs i samme omfang som ansvarsbegrænsningen for Blackbird i henhold til betingelserne. Blackbirds ansvar er i enhver henseende begrænset til direkte skader/tab, og er – uanset årsag og uanset kravets art – begrænset til værdien af de betalte ydelser i en periode på 12 måneder.
- Aftalens opstart er datoen for første reelle levering hos Kunden (typisk installation af kaffemaskine). Aftalen er uopsigelig i den på forsiden anførte aftaleperiode. Aftalen kan herefter opsiges løbende med 12 måneders varsel til udgangen af en kalendermåned. Fra Blackbirds side kan aftalen til enhver tid opsiges med 90 dages varsel.
- Hvis Kunden uberettiget ophæver ’Aftale for kaffeløsning’ eller opsiger med et kortere varsel end aftalt, er Kunden forpligtet til straks på påkrav at betale forfaldne ydelser samt de i den resterende aftaleperiode endnu ikke forfaldne ydelser inkl. betaling for det på forsiden aftalte månedlige forbrug. I tilfælde af misligholdelse af aftalen fra Kundens side er Blackbird berettiget til at ophæve aftalen og kræve en tilsvarende bod.
- Ved aftalens ophør afhenter Blackbird udstyret. Udstyret skal ved afhentningen være i god og funktionsdygtig stand. Der tages højde for slitage som følge af almindelig brug. Er udstyret ikke i god og funktionsdygtig stand, er Blackbird berettiget til at opkræve et beløb af Kunden, der anslås nødvendigt for at kunne sætte udstyret i den aftalemæssig funktionsdygtig stand, uanset om sådan istandsættelse sker.
- Blackbird foretager løbende kreditvurderinger af kunder, og forbeholder sig ret til at afvise aftalen. Blackbird forbeholder sig desuden ret til at ændre fakturerings- og betalingsbetingelser på baggrund af kreditvurdering eller manglende overholdelse af gældende betalingsbetingelser.
- Kunden har pligt til at oplyse ønsket opstartstidspunkt skriftligt inden 4 uger fra indgåelse af aftalen, såfremt dette ikke er anført på forsiden. Kunden har pligt til at sikre, at aftalen kan effektueres og sættes i gang indenfor 3 måneder fra underskriftsdatoen, og afvigelser vil blive betragtet som misligholdelse af aftalen. Dette gælder således også, hvis Kunden obstruerer en reel igangsættelse af aftalen (ikke fremsender opstartsdato, ikke vender retur på Blackbirds henvendelser osv.), og Blackbird kan i det tilfælde ophæve aftalen under de beskrevne betingelser i pkt. 14.
- Enhver retslig tvist mellem parterne vedrørende aftaler omfattet af Standardbetingelserne, herunder indgåelse, gennemførsel, gyldighed eller ophør, såvel som enhver aftale, der er associeret til aftalerne eller et resultat deraf, såvel som enhver sag, der udspringer af samme, skal i første instans indbringes for Københavns Byret. Dansk ret finder anvendelse, med undtagelse af de internationale lovvalgsregler.